Home   Strefa Rodzica   Baza wiedzy

Baza wiedzy

 10 dobrych rad dla mądrych rodziców:

  1. Nie posyłaj po raz pierwszy dziecka do przedszkola, gdy w rodzinie dokonują się istotne zmiany. (narodziny nowego dziecka, zmiana miejsca zamieszkania) które niosą ze sobą niepewność. Dzieci potrzebują w tym czasie szczególnie dużo poczucia bezpieczeństwa i stabilności, aby znów nabrać pewności siebie.
  2. Ciesz się razem z dzieckiem, że idzie do przedszkola.
  3. Nie przeciągaj pożegnania w szatni, pomóż dziecku rozebrać się, pocałuj je i wyjdź. (krótkie rozstania ułatwiają dzieciom start w przedszkolu, ponieważ wtedy dzieci łatwiej kierują swoją uwagę na nauczycielkę, albo na inne dziecko)
  4. Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu. Jeśli zrobisz to, chociaż raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić.
  5. Nie obiecuj dziecku nagrody za to, że pójdzie do przedszkola. Kiedy będziesz odbierać dziecko, możesz dać mu maleńki prezencik, ale nie może to być forma przekupywania.
  6. Pozwól zabrać dziecku z domu jego ulubioną zabawkę.
  7. Jeżeli rozstanie z mamą jest bardzo bolesne, postaraj się, żeby przez kilka dni odprowadzał dziecko do przedszkola tato. Rozstania z tatą są mniej bolesne.
  8. Nie wymuszaj na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało,co wydarzyło się w przedszkolu. To powoduje niepotrzebny stres. Samo zacznie opowiadać w odpowiednim dla siebie momencie.
  9. Pamiętaj: żegnaj i witaj swoje dziecko z uśmiechem!
  10. Zawsze dotrzymuj danego dziecku słowa – dziecko raz oszukane straci do Ciebie zaufanie.

Mity o adaptacji

    • „Tylko małe dzieci silnie przeżywają rozstanie z rodzicami”
      FAŁSZ – Nie ma wyraźnego związku między wiekiem dziecka a kosztami psychicznymi przystosowania się dziecka do przedszkola, równie silnie jak 3 latki mogą rozpaczać nawet pierwszoklasiści.
    • „Dotychczasowy rozwój dziecka ma wpływ na przystosowanie się do przedszkola”
      PRAWDA – Gdy dziecko rozwija się harmonijnie, według zwyczajnego rytmu mniej przeżywa rozstanie z najbliższymi. Gdy jednak były komplikacje po porodzie i rozwój psychoruchowy nie przebiega harmonijnie, mogą pojawić się trudności adaptacyjne. Warto zasięgnąć jak najwięcej informacji o rozwoju dziecka przychodzącego do nowej placówki ( przedszkola, szkoły).
    • „Obecność rodzica w przedszkolu powoduje, że dziecko jest bardziej płaczliwe i trudniej rozstaje się z rodzicem”
      FAŁSZ – Obecność osoby bliskiej sprawia, że dziecko czuje się na tyle bezpiecznie, że może skupić się na poznawaniu nowego otoczenia. Tylko stopniowe, dostatecznie długo trwające oswajanie dziecka z nowym miejscem ( najlepiej w towarzystwie rodzica) chroni przed stresem adaptacyjnym.
    • „Chłopcy silniej przeżywają rozstanie i gorzej przystosowują się do przedszkola i szkoły niż dziewczynki”
      PRAWDA – Kłopoty adaptacyjne chłopców występują rzeczywiście częściej i mają trudniejszy przebieg, ale nie oznacza to, że wśród dziewczynek nie będzie takich, które silnie przeżywają rozłąkę z rodzicami.
    • „Jeżeli obiecamy dziecku nagrodę to łatwiej poradzi sobie z płaczem”
      FAŁSZ – Płacz jest naturalną i normalną reakcją na rozstanie z bliską osobą. Należy wtedy nazwać uczucia dziecka i okazać zrozumienie ( „ Widzę, że bardzo tęsknisz za mamą, jesteś smutny, jest Ci przykro”), a nie przekupywać dziecko.
    • „Dziecko, które może przynieść do przedszkola jakąś rzecz z domu lepiej się adoptuje”
      PRAWDA – Kawałek tkaniny z zapachem mamy lub taty, zdjęcie rodziców, własna ulubiona przytulanka itp. to kawałek domu, który stwarza dziecku poczucie bezpieczeństwa i pomaga przetrwać trudne chwile samotności.
    • „Dziecko, które nie płacze zakończyło już adaptację”
      FAŁSZ – Adaptacja jest procesem, który może przebiegać w różnym tempie. Dziecko przeżywa rozstanie nie tylko poprzez płacz, ale również poprzez apatię, bóle brzucha, głowy, brak apetytu itp. Należy w tym okresie bardzo uważnie obserwować dziecko.

    Jeśli będą mieli Państwo jakiekolwiek pytania dotyczące pierwszych dni dziecka w przedszkolu, zachęcamy do kontaktu z nauczycielami.

    • Punktualnie przyprowadzamy i odbieramy dzieci;
      rano: 7.00-8.20, po południu: 15.00-17.30
    • W przedszkolu przebywają tylko zdrowe dzieci
    • Terminowo uiszczamy opłaty za przedszkole
    • Własne zabawki dzieci przynoszą tylko w poniedziałek
    • Zwracamy uwagę na przestrzeganie ustalonych z dziećmi umów
    • Do przedszkola nie przynosimy słodyczy (wyjątkiem są urodziny)
    • Dywan to miejsce zabaw dzieci – dbamy o jego czystość,
      zakładamy ochraniacze na obuwie
    • Do przedszkola nie przynosimy żadnych leków
    • Zawsze pamiętamy o zamykaniu furtki, drzwi
    • Na spotkania otwarte, imprezy przedszkolne, przedstawienia przychodzimy punktualnie
    • Wszystkie wątpliwości wyjaśniamy na bieżąco w rozmowach
      z nauczycielem
    • Zachowujemy umiar w stosowaniu ozdób do włosów,
      biżuterii – to drobiazgi, które dzieci często gubią
    • Na zebrania przeznaczone dla rodziców,
      spotkania ze specjalistami przychodzimy bez dzieci
    • Zawsze dotrzymujemy danego dzieciom słowa
    • Dzieci do przedszkola nie przynoszą kosmetyków
    • Nie przerywamy uczestnictwa dzieci w zabawach dydaktycznych – czekamy cierpliwie z szacunkiem dla pracy i wysiłku dzieci